Gdy sprzedamy samochód, zwykle od razu rozglądamy się za nowym. Czasem mamy dwa pojazdy i sprzedajemy tylko jeden. Niezależnie od konkretnej sytuacji, po sprzedaży auta musimy dopilnować kilku formalności. Sprzedaż trzeba zgłosić w odpowiednim terminie do właściwego urzędu.

Umowa kupna sprzedaży

Warto przypomnieć, że podstawą do zgłoszenia zbycia auta jest umowa sprzedaży. Musi być ona sporządzona w odpowiedni sposób. Powinna zawierać szczegółowe dane dotyczące sprzedawcy i nabywcy samochodu, a także datę i miejsce zawarcia transakcji. W treści należy uwzględnić imię i nazwisko, adres zamieszkania, zameldowania oraz informacje z dowodu osobistego. Dotyczy to także współwłaścicieli auta, niezależnie od ilości udziałów. 

W umowie kupna sprzedaży trzeba też zapisać dane samochodu, w tym numer VIN, markę, model, roku produkcji, pojemność silnika oraz aktualny przebieg. Dalej wpisujemy kwotę sprzedaży i datę przekazania pojazdu. Kolejne ważne informacje to oświadczenie, że sprzedawca jest faktycznym właścicielem samochodu, a kupujący zapoznał się ze stanem technicznym. Umowa powinna zawierać również informację o tym, kto zapłaci podatek od czynności cywilnoprawnych (w skrócie PCC). Z reguły robi to kupujący, ale w razie potrzeby można to zmienić.

Zgłoszenie do właściwego urzędu

Po przeprowadzeniu transakcji trzeba udać do Wydziału Komunikacji w Urzędzie Miasta lub Starostwa Powiatowego i zgłosić sprzedaż. Wyjątkiem jest Warszawa, gdzie należy to zrobić w Urzędzie Dzielnicy. Formalnie na zgłoszenie sprzedaży samochodu z Super polisa mamy 30 dni, ale najlepiej zrobić to od razu. Jeśli po sprzedaży nowy właściciel otrzyma mandat lub spowoduje wypadek, ubezpieczyciel może mieć wątpliwości, kto jest aktualnym właścicielem auta. Dlatego lepiej nie zwlekać ze zgłoszeniem. W razie problemów będziemy mieli dowód, że auto zostało przekazane nowej osobie, a my dopełniliśmy wszelkich formalności, zgodnie z przepisami.

Warto dodać, że w sytuacji, gdy samochód miał kilku współwłaścicieli, wszyscy razem powinni udać się do Wydziału Komunikacji. W przeciwnym razie umowa sprzedaży nie będzie ważna. Swoje podpisy muszą złożyć wszyscy współwłaściciele, zarówno na umowie, jak i w urzędzie. Jeśli zrobi to tylko jedna osoba, będzie to oznaczać, że tylko ona sprzedała swój udział. Od tej reguły istnieje wyjątek, gdy współwłaścicielami są małżonkowie. Wtedy wystarczy podpis jednego z nich, aby umowa była skuteczna.

Jeśli zastosujemy się do powyższych porad, sprzedaż auta nie będzie nastręczać kłopotów. Pozostanie nam tylko zgłoszenie sprzedaży samochodu do firmy ubezpieczeniowej, a później możemy już szukać nowego środka transportu.